Mesetörténelem
	A mese csak a XIX. századtól tekinthető gyerekműfajnak. Addig a felnőttek számára nyújtott lehetőséget önmaguk és a világ mélyebb megismerésére, megértésére. A történetmondásnak komplex szerepe volt: segítette az egyén szocializációját, közvetve kialakított a hallgatóban egyfajta értékrendet, hagyományőrző szerepe volt, s mindemellett gyógyító hatással (ma: meseterápia) is bírt.
	Napjainkban egyre több statisztikai adat igazolja, hogy a szomatikus megbetegedések pszichés alapra épülnek. Ilyenek: a szív és érrendszeri betegségek, a keringési rendellenességek, a daganatos betegségek. A megküzdési stratégiákat nélkülöző fiatalok feszültségcsökkentésért gyakran nyúlnak olyan szerekhez (cigaretta, alkohol, drog), melyek destruktívan hatnak rájuk.
	A betegség gyógyítása – a lelki teher mellett – anyagi nehézséget is jelent, úgy az adott személynek, mint a társadalomnak.
	Jó volna, ha a mai gyerekek olyan védelmi rendszert alakítanának ki, amely mellett biztonságban felnőhetnek.
	A társadalom birtokában van egy protektív faktor, mely alkalmazása ingyenes, bárki által használható és csodákra képes. Ez a MESE. 
	A pedagógusok, egészségtan tanárok, mentálhigiénikusok, pszichológusok sokat tehetnek azért, hogy a gyakorló és leendő szülők megismerkedjenek a mesékkel, a mesélés jelentőségével. Mind több gyermekekkel foglalkozó szakember fogalmazza meg, hogy a gyerekirodalom az egészségfejlesztés eszköze lehet.

Miért fontos a mesélés?
	A gyermek ezeken keresztül észrevétlenül válik alkalmassá a későbbi életének kiteljesítésére:
 Segíti a családi szocializációt (anya-gyermek kapcsolat, szerepek különválasztása, a jó-rossz fogalmának meghatározása és éles elkülönítése, értékrend kialakítása).
 Mélyíti az önismeretet.
 Az mesehelyzet átéléssel, azonosulással, csökkenti a stresszt.
 Motivál, kimozdít a holtpontról, s ezek által személyiségfejlesztő hatással bír.
 Növeli a csoportba tartozás élményét, ezáltal biztonságérzetet ad.
 Relaxációs módszer, ellazít.
 Indirekt módon közöl, finoman bírál.
 Az olvasóvá nevelés egyik eszköze.
 A mesélést követő és a mesélés közbeni beszélgetés sokféle látásmódot, probléma megközelítéshez elvezet, ezáltal növeli a gyermek kreativitását.
 Az egyén éppen aktuális befogadási szintjén fogalmaz.
 Szimbolikus formában jelenít meg hétköznapi élethelyzeteket. Már maga a felismerés is megtisztulást hoz.
 A meseterápia alkalmazásával felhívja a figyelmet az egyénben és környezetében rejlő szépre.
 Feleleveníti a halványodó népszokásokat (hagyományőrzés a népmeséken keresztül).
 Gazdagítja a szókincset, fejleszti az kifejezésmódot.
	 
	Forrás: Hoxa
	 
Ajánljuk figyelmedbe következő bejegyzéseinket:
Mesélj minden nap!
Miért nem olvas a gyerek?
Médiafogyasztási és olvasási szokások
Mi a mese?
 
                     
                                                     
                                                     
                                                     
                                                     
                                                     
                                                     
                                                     
                                                     
                                                     
                                                    
Hozzászólások